Jak přežít v obchodu s módou aktuální COVID období
Aktuální šílená doba se dotýká nás všech…o tom myslím není pochyb. Pro obchodníky je to však horší v tom, že často z minuty na minutu přišli o veškerý svůj příjem. Kdo neměl nějaký další zdroj příjmu či nefungoval online, tak měl velký problém.
V podstatě pak stačí čekat, že to přejde nebo začít dělat něco jinak. Ne všechny se totiž aktuální doba dotkla negativně. Někteří jsou na tom stále stejně či dokonce zažili i mírný růst. Vše je o tom, jak rychle se dokážeme přizpůsobit podmínkám. Kdo se přizpůsobí nejlépe a nejrychleji, tak vyhrává. Kdo se nepřizpůsobil, tak bohužel musel jít z kola ven. Obchody se zavírají úplně přirozeně, ale tento rok podle statistik v EU zavřelo o 50% více obchodů než v roce 2019. Rozhodně to nebyly jen obchody, které by dělaly něco špatně. U nás mají například problémy tradiční české značky jako Blažek nebo Pietro Filipi. Všeobecně ti velcí dělají změny pomalu a to zřejmě rozhoduje. Pokud jedete malou lodí a náhle před sebou uvidíte překážku, tak se jí jednoduše vyhnete. Pokud ale jedete obrovským tankerem, tak ten úhybný manévr je mnohem těžší.
Co obchodům funguje v dnešní době
1. Přizpůsobení sortimentu
Menší obchody se dokázaly přizpůsobit tím, že změnily svůj sortiment a začaly nabízet více pohodlné oblečení. Zákazníci totiž tím, že jsou více doma, tak řeší domácí oblečení. Velkým bestsellerem se tak staly teplákové soupravy, pyžama a svetry. Dá se očekávat, že tento trend ještě nějakou dobu bude trvat. Spousta módních značek proto do svých kolekcí zařazuje celé kolekce, které se věnují domácímu oblečení.
2. Přizpůsobení se cenovým podmínkám
Zákazníci také začali více šetřit. Všeobecně platí, že se dívají po levnějším oblečení nebo využívají různých slevových akcí. Vím, že hodně mých klientů, majitelů obchodů říká, že nechtějí dávat slevy, aby si tím nezkazili prodej a s tím absolutně souhlasím, slevy se musí umět dávat. Zákazník musí vždycky vědět, proč je daný kus ve slevě. Když je totiž sleva na všechno a “jen tak”, tak si pak budou o slevu říkat pořád a bude problém prodávat za plnou cenu.
3. Přizpůsobení kontaktu se zákazníkem
I když už je pro mnoho lidí komunikace se zákazníkem přes WhatsApp, Messenger nebo e-mail samozřejmostí, tak se stále najdou obchodníci, kteří toho téměř vůbec nevyužívají. Abyste totiž mohli posílat lidem soukromé zprávy, tak na ně musíte mít kontakt a pravdou je, že si jej celkem dost obchodníků vůbec nebere. Nevím, jestli to vůbec někdy platilo, ale dnes to neplatí určitě, že když je zákazník spokojený, tak se sám vrátí. Nevrátí. Máme dnes tolik možností, kde peníze utratit, že je třeba s ním být neustále v kontaktu.
Mnoho obchodníků dnes přežilo zejména kvůli tomu, že ten osobní a přímý kontakt se zákazníkem měli. Na prodej zboží totiž nepotřebujete kamenný nebo internetový obchod, stačí vám opravdu jen telefon a možnost poslat zprávu nebo udělat videohovor.
Jak bude vypadat obchod s módou v budoucnosti?
Současná doba nás naučila, že je nutné být online. Dřív se tomu spousta obchodníků bránila, ale dnes už to nejde. Dnes prostě musí. Budou se tedy více využívat formy online komunikace či prodeje. Zřejmě také ještě nějakou dobu přetrvá ten trend pohodlného oblečení a zákazníci se budou více dívat po ceně. Co se ale zřejmě nezmění, tak že se trh s módou zcela na internet nepřesune. Pokud zákazníci nakupují například dámské šaty, tak i dnes většinou preferují možnost vyzkoušení v kamenném obchodě. Jsou totiž určité věci, které je třeba nakupovat osobně.