Pro tento rozhovor jsem si vybrala paní Renatu. S paní Renatou jsem se seznámila, když za námi přijela se snem otevřít si obchod s italským oblečením. Jak uviděla italskou značku Rinascimento, tak to byla láska na první pohled. Paní Renata otevřela svůj vysněný obchod v Havlíčkově Brodě. Nejen, že se u paní Renaty můžete skvěle obléct, ale můžete využít i její studio, kde se věnuje líčení.
Pojďte si přečíst její cestu ke snu.
Jak jste se dostala k podnikání v oblečení?
Asi před 20 roky jsem začala s kamarádkou pořádat módní přehlídky a líčit modelky. Byla to skvělá zkušenost a dobrý přivýdělek k stávající práci. Když přišla v roce 2008 finanční krize a žádný z obchodníku nechtěl do přehlídek investovat peníze, začala jsem naplno věnovat líčení a poradenství v oblasti image. Absolvovala jsem rekvalifikační kurz v oboru vizážista a prošla nespočet školení a kurzů. Pak jsem si otevřela malé studio V Havlíčkově Brodě a postupně si získávala klienty a zákazníky. Začala jsem dělat proměny vzhledu, líčit pro fotografy, jezdit s klienty na asistované nákupy a vybírat oblečení jak do profesní tak volnočasové sféry. To vše jsem dělala při hlavním zaměstnání. Pracovala jsem jako skladová účetní ve strojírenské firmě.
Po nějaké době to bylo už tak časově náročné, že jsem se musela rozhodnout buď se vzdát svého snu a zůstat ve firmě nebo se postavit na vlastní nohy a začít podnikat. Chtěla jsem to celé studiu tak nějak propojit ještě s módou, abych mohla ženám nabídnou nejen líčení, ale k tomu i hezký outfit, zkrátka, aby se cítily dobře, sebevědomě a spokojeně. Na trhu jsem hledala značku, která by mě oslovila, abych mohla nabídnout kvalitní a neokoukané zboží. A protože miluji Itálii a italská móda je mi nejbližší, na internetu jsem hledala velkoobchody, které toto zboží dovážejí. No a jak to dopadlo už sama víte. Po první schůzce u Vás v Brně jsem přesně věděla, že RINASCIMENTO je to ono, co jsem hledala. Byla to láska na první pohled. No a pak už následovat takový fičák, že jsem z toho paf ještě teď.
Jaký největší problém jste řešila při vašem podnikání a jak jste jej vyřešila?
Největší dilema nastalo, když jsem se musela rozhodnout, zda dát přednost relativní jistotě stálého zaměstnání a příjmu nebo jít do kreativní nejistoty.
No protože vyhrála ta kreativní nejistota, tak jsem po 18 letech ve firmě dala výpověď, sehnala si prodejní prostory a pustila se do podnikání na plný úvazek. Rodina si zpočátku myslela, že jsem se totálně zbláznila, ale když viděli moje odhodlání si za svým snem a vizemi jít, nakonec se stali mými spojenci a můj téměř 25 letý syn mi chodí i vypomáhat, zákaznice si ho chválí a to je naprostý módní ignorant. Určitě ten samotný rozjezd nebyl jednoduchý a bez problémů, ale když je vůle, nakonec se to zvládne.
Jak byste jednou větou popsala značku Rinascimento?
Značku Rinascimento bych charakterizovala jedním slovem – ženskost. Mám ráda, když je žena ženou, když umí prodat svoje zbraně, ale tak nějak skrytě, nevulgárně a s noblesou.
Nosíte značku Rinascimento také vy osobně?
Sama Rinascimento nosím moc ráda a je to také nejlepší reklama, když to na mě zákaznice vidí. Mám ráda,t akové trošku úlety a to ty Italové fakt umí. Když jsem to první zboží od Vás z Brna přivezla, manžel si klepal na čelo a říkal, že tohle v tom našem malém městě nemůžu prodat. A představte si, že ty největší úlety si koupila zákaznice, které je přes 70 let a je v nich neuvěřitelně šik a má vždycky ohromný úspěch.
Kdo k vám nejvíce chodí nakupovat?
Nejvíce ke mě chodí nakupovat kamarádky, ale to je asi normální, musím jim taky moc poděkovat, že mě takto přišly první měsíc podpořit a vydělat na nájem. Jinak je to vcelku pestrá paleta zákaznic, některé chodí jen tak se pokochat a popovídat. Moc mě vždycky potěší, když vybereme k nějaké příležitosti celý outfit a pak mi přijdou povyprávět, jak byly na akci za hvězdu. Jedna slečna si koupila šaty na promoci a měla takový úspěch, že jí vedení školy vybralo, aby přečetla děkovnou řeč, protože tam naprosto vynikala. Asi nejvíc zákaznic ocení, že to jsou neotřelé, neokoukané kousky a dobře sedí i střihem.
Můžete nám říct, jak vypadá váš běžný den na obchodě?
Obchod s oblečením je dle mého názoru jako jízda na horské dráze. Některý den nepřijde téměř nikdo a jiný den se nezastavím. Faktorů je víc než dost. Před výplatou, po výplatě, prší, sněží, moc teplo, moc zima. Oblečení vybírám tak nějak intuitivně a už i koukám, co by které konkrétní zákaznici slušelo a líbilo se jí. Postupně zjišťuji, že vyšší cena zboží není hlavní kritérium, že si zákaznice raději připlatí za dražší kousek, když se jí líbí a hlavně jí dobře padne.
Jaká forma propagace obchodu vám funguje?
Nejlepší reklama je spokojený zákazník. Toho se držím už od samého začátku a vyplácí se to.
Mají podle vás Češi všeobecně dobrý vkus?
Češi si myslím, že jsou spíše konzervativní a bojí se oblečením vyjádřit svoji osobnost. Raději se schovají do davu, aby nevyčnívali. Více jak polovina žen mi řekne, že se jim to oblečení líbí, ale na jiných, sami na to nemají odvahu. Zářným příkladem jsou kalhoty s vysokým pasem a prodloužená saka. Je to hrozná škoda, Češky jsou krásné ženy, ale chybí jim dostatečné sebevědomí, pořád se srovnávají a řeší naprosté nesmysli. Neumí si tu ženskost užít. Každá žena může být krásná, charismatická, okouzlující a já se jim snažím pomoct to v sobě najít. Na trhu je nepřeberné množství zboží v různé kvalitě. Obchodní centra přetékají ve švech, ale je to takové neosobní, všechno na jedno brdo.
Čeho byste ráda v rámci podnikání s oblečením dosáhla?
Čeho bych chtěla dosáhnout? Mojí vizí hned na začátku podnikání bylo, abych ženu oblékla, sladila a nalíčila, aby odcházela spokojená sama se sebou, tudíž sebevědomá, prostě jako královna. Když se mi tohle povede, bude to moje vítězství.
Máte nějakou radu pro začínající podnikatele v oblečení?
Nevím, jestli zrovna já jsem kompetentní udělovat někomu rady, ale když věříte v sebe a ve své sny, začnou se dít zázraky.
Podívejte se na facebookový profil obchodu paní Renaty – zde.